Tafel van het Leven

Tafel van het leven.

Mensen komen naar mijn praktijk  met psychische problemen zoals:

Slapen, angsten, dwang, piekeren, stemming, concentratie, assertiviteit, paniek, trauma, Etc

Waar komen klachten vandaan?

De grote vraag is waar komen die klachten vandaan. Je bent hier immers niet mee geboren.Onverwerkte gebeurtenissen zijn hier vaak de oorzaak van. Daarnaast is alom bekend dat de darmen de 2de brein zijn. Dus darmen die niet in balans zijn, zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor de klachten. Vandaar dat ik in mijn behandeling aandacht besteed aan de darmen en voeding.

Aanpak

Na jarenlange ervaring kenmerkt mijn werkwijze zich in een holistische aanpak.  Hiervoor heb ik de tafel van het leven ontwikkeld:

pijlers mireille

De tafel bestaat uit 4 poten.

Al deze poten dienen sterk, stabiel te zijn. Is er maar 1 poot stabiel, dan wiebelt de tafel. Zijn drie poten stabiel dan wiebelt de tafel ook nog.

Poot 1                       Bewegen

Bewegen is heel belangrijk voor je geest en lichaam. Er komen pretstoffen vrij waardoor je je lekkerder voelt, geheugen en denkvermogen verbetert, je darmen gaan beter werken, versterkt je botten etc

Ik adviseer mensen minimaal 30 min per dag te bewegen, Je hoeft niet te sporten. Stevig wandelen, 20x trap op en neer lopen, strekoefeingen etc zijn een voorbeeld . neem de trap ipv de lift, ga met de fiets of parkeer je auto bewust verder zodat je extra stuk moet lopen, hond wandelen, kinderen stoeien, extra stofzuigen, tuinieren etc

Poot 2                       Slapen en rust (stress), prikkels

Slapen

Voldoende nachtrust is essentieel om je lichaam en geest weer in balans te krijgen en te recupereren van de dag. Al denk je ik heb weinig slaap nodig, je lichaam denkt daar anders over. Snachts gebeuren er eindeloos veel waardevolle processen die allen plaatsvinden in rust en slaap. De meeste mensen 95% heeft 7-9 uur slaap per nacht nodig.

Enkele praktische handvaten zijn: 3 uur voor het slapen geen scherm te kijken, geen koffie, thee, chocolade of alcohol te drinken. Vast ritueel voor het slapen gaan. Slaapkamer goed ventileren en rustig inrichten. Ademhalingsoefening etc. Als slapen een probleem is behandel ik dit uitgebreid in mijn therapie,

Rust (Stress-reductie)

Ook regelmatig rustmomenten in je dag inbouwen zijn van groot belang om je stresshormoon (cortisol) in evenwicht te houden. Er bestaan diverse oefeningen voor. Zelf geef ik clienten altijd praktische handvaten die gemakkelijk in te passen zijn in ons actief leven, zoals o.a. meditatie-oefeningen, inbouwen van dagstructuur,  tijd voor leuke dingen inplannen, mini pauzes inlassen, etc

Poot 3                       Geest, sociaal

Geest

Geest is complex. We hebben te maken met denken, voelen en doen.

Afhankelijk van de problematiek behandel ik dit. Veelal in EMDR de snels werkende en effectiefste manier om uiteenlopende problematiek te behandelen. Omdat zoals ik al eerder zei onderliggend aan de problematiek vaak nare gebeurtenissen liggen. EMDR ruimt de pijnlijke lading van nare situaties op, klachten nemen sterk af en er komt ruimte voor andere zaken. Mensen zeggen vaak. Er valt een rugzak met bakstenen van mijn rug af.

Daarnaast help ik mensen met het omgaan van gevoelens (boos, bang, verdriet,..), en omgaan met moeilijke/ negatieve situaties. Mensen leren voor zichzelf opkomen, mening uitten, grenzen stellen, stoppen met piekeren, minder moeten van zichzelf  etc.

Sociaal

Met anderen omgaan, relatie hebben, dingen delen is van positieve invloed op ons welbevinden.

Werk, familie, kinderen, etc. We leren van elkaar, hebben plezier en soms ook conflicten. Sociale vaardigheden, communicatievaardigheden zijn essentieel in de omgaan met de ander.

NIVEA, LSD, gronden, afschermen, etc zijn hiervoor handige tools waar ik clienten mee ondersteun.

Poot 4                       Voeding en water

Water.

We bestaan voor ruim 85% uit water. Het is dus vanzelfsprekend dat we dagelijks veel water nodig hebben. Tss de 2a 3 liter per dag afhankelijk van je lengte en geslacht.

Voeding:

We zijn in principe planteneters. Dus het grootste gedeelte van onze voeding moet bestaan uit groenten en fruit. De WHO (Wereld gezondheid organisatie) adviseert dan ook 8 handen vol groenten en fruit te eten per dag. Liefs alle kleuren van de regenboog, zo gevarieerd mogelijk. Dit is op te lossen door meer aandacht te besteden aan je eetpatroon en de tekorten op te vangen door Juice Plus+ te gebruiken.

In onze huidige voedingsindustrie missen we veel essentiële voedingsstoffen die we dagelijks nodig hebben om goed te kunnen functioneren. Ons drukke leven maakt dat we vaak gemakkelijke (ongezonde) keuzes maken.

 

De 4 poten helpen je met een Gelukkiger en Gezonder Leven

Naast de behandeling van de problematiek nodig ik mensen uit om bovenstaande 4 poten  in hun dagelijkse leven te integreren.

Stap voor stap.

Zodat het haalbaar, werkbaar en vol te houden is.

Met als eindresultaat een Gelukkiger en Gezonder Leven!

Voor meer ondersteuning en diepgaander en uitgebreider voedingsadvies werk ik samen met een voedingsdeskundige diëtiste Marianne Pieters.